گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 44
نامهاي به امام زمان(ع)









امیر اکبرپور به نام آفریدگار یاسهاي سپید و لطیف و سلام بر بهشتیان در جادهاي به بلنداي تاریخ در انتظارت نشستم و تو اي تک
سوار مرکب عشق در واهی دیوار دل به سوي توست، در پس کوچههاي فراق و غربت زار و پریشان به دنبالت میگردم و
عاجزانهترین نگاهها را نثارت میکنم ببین که ضمیر دلم بیتو کوهی از تنهایی است کجایی اي ترنم زیباي بهاري اي بهانۀ بارش
ابرها، اي صداي خستۀ زمین به گوش فلک اي بلند سرور، سروستان طاها! چهقدر طولانی است سفرت آن روز که براي اولین بار
رفتی نمیدانستم سفري چنین طولانی در پیش داري شاید آن روز خودت هم نمیدانستی بیا نگاه کن اطلسیهایم پژمرده شدهاند و
شببوها دیگر باز نمیشوند. چقدر سخت است انتظار، اصلًا انتظار چه واژة غریب و تنهایی است انگار که این واژه را فقط براي تو
آ-فریدند. هواي قفس سرد و زخمی است بوي درد را میدهد. بوي شکنجه میدهد. بوي اسارت را میدهد. بوي مرگ را میدهد.
قمریان یکی یکی میمیرند و لحظۀ لقایت را با خود دفن میکنند و تو همچنان دوري دورتر از دور، زمین چون کویري تشنه است و
در نیایش شبانه تو را میخواند. پرستوهاي مهاجر در کوچشان تو را میخوانند و قمریان در بند، آواز تو را سر میدهند. آواز
وصالت را، روزها در پی هم میآیند و میروند و عمرها به پایان میرسند. پس چرا نمیآیی اي عزیز، اي روشنتر از سپیده چرا
صفحه 48 از 67
نمیآیی اي بهانۀ دل .. ابري من! من تو را در قفس غنچه تماشا میکنم در سکوت دل دریایی رود، در هقهق ابر در ناز گل سرخ
به هنگام نسیم .. . خدایا! این شب ظلمانی کی تمام میشود و سحر سوار بر مرکبنواز نور از دل میرسد. بهارا! اي روشنترین
ترانۀ امید و اي سبزترین آشناي صمیمی اي امید امیدواران اي شمس عالمافروز که با نقاب غیبت به پشت ابرها پنهانی بیا، بیا. که
دیگر زمین به سختی نفس میکشد. صداي نالهات از دور میآید، کجایی تو را میبینم بیا و از خود برایم بگو. از دردي که در دل
داري ساعتها برایت از غم ایام شکوه کردم ناله کردم و گریستم ساعتها در مکان بینام و نشانت پیات گشتم چه میشود
لحظهاي مهمان دل طوفانزدة من باشی ! بیایی و از داغهاي نهان در دل بگویی از تاریخ طوفانزدة هستی از سر بریدة حق از غربت
و تنهایی آلاله از یاس کبود، از سینۀ صد چاك شدة شقایق و از شاخۀ طوبی به کدامین آغاز پر کشیدن، از دور که در امواج و
تلاطم پی تو میگردم؟! اما میآیی میدانم که میآیی و در جسمی زیبا دلم را چراغانی میکنی و من هم در انتظار آن لحظۀ سبز
به همراه گل سرخ و یاس سپید میمانم اي معشوق زیباي من در دام بلا گرفتار شوم و سلامی جز گریه و اشکی جز اندوه ندارم،
کجاست، روزي که چون غزالهاي شادان جست و خیز داشتم، اما اکنون کاروان عشق رفت و من جا ماندهام. اي سبز، آن لحظهاي
که نامت را بر زبان میآورم، هرگز تمام نشود و دور باد آن لحظهاي که فراموشت کنم و نفرین بر ساعتی که بیتو بیاسایم و اینک
نامهام را بر چریدهاي از اطلسی مینویسم و روي آن تمبري از یاس میچسبانم و با اشک بر روي چمن پست میکنم. و من از امروز
تا فردا و فرداها باز هم هر روز روي جادههاي مه گرفته به انتظار خواهم نشست میدانم که روزي تو میآیی تا آن روز اي سبزترین
خاطرة من چشمانم را به احترامت نخواهم بست اینجاست برایم مجالی نمانده است. چشم انتظار تو هستم تا انتها مینویسم، باز هم
نامهاي مینویسم.
نامهاي به دوست...
بگذار تا مقابل روي تو بگذریم دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم اي عزیز مصطفی، اي جان حیدر، اي یوسف فاطمه! من که لایق
دیدار شما نیستم، لایق درك شما نیستم، ولی به سر سوداي شما را دارم. دلم وعده وصال به خود داده و من هم به این وعده دل
دادهام که اگر به این وعده اعتماد نکنم دیگر امیدي به بقا نخواهم داشت. اصلًا زندگی بدون شوق و آرزوي دیدار یار، بدون شوق
و عشق غلامی تو به چه کار میآید. ولی اگر حقیقت این باشد که من چند سالی زندگی کنم و بعد بدون هیج کاري بمیرم، بی
هیچ دیداري، حتی یک لحظه بدون یک لحظه درك حضور. این زندگی به چه کارم میآید جز اینکه بارم را سنگینتر کنم. پس
بیا و معاملهاي با من کن. باقی عمرم را با یک لحظه وصال معاوضه میکنم! ولی حیف و صد حیف که این جان مقداري ندارد و
من راهی ندارم جز چشم دوختن به دستان کریم ارباب تا نواله اي را تصدّق کند و من بینیاز شوم. اي کاش توان رسیدن به شما را
داشتم، اي کاش لوح دلم را پاك نگه داشته بودم، اي کاش این قدر پردههاي حیا را ندریده بودم، اي کاش این قدر عملم را،
محبتم را، عشقم را مخلوط به غیر شما نکرده بودم. مولاي من، سرور من، دار و ندار من، همه چیز من، همه هستی من، انگیزه و
باعث نفس کشیدنم! اگر من عشق واقعی را داشتم باید با شنیدن نام شما قالب تهی میکردم از درد فراق. آقاي من! این وضعیت من
است، این حال زار من است. آیا امیدي هست؟ آیا شما هنوز به من توجه دارید؟ آیا دیدن من هنوز دلتان را به درد میآورد؟ کاش
میدانستم. خدا، خدا، خدا! تو از او بخواه، تو واسطه من شود، از او بخواه یکبار دیگر نظري کند، شاید پسندید و من را هم براي
قربانی شدن انتخاب کرد. امان اي دل، اي دل، اي دل، این دل دیگر تسّلا پیدا نمیکند. اي کاش با این نوشتنها میشد کاري کرد.
فقط شرح حال است و امید اینکه او هم نظري بر این نوشته بیفکند، شاید که از صفاي همان یک نگاه در را باز کنند و گره از کار
فروبسته ما بگشایند. اما تا که از جانب معشوق نباشد کششی، کوشش حقیر پستی چون من به جایی نرسد. او خواست، او مرا یاد
کرد، تا من به یاد او افتادم، تا برایش نوشتم و خواندم و گریه کردم، وگرنه این دل غافل من کجا و یاد او کجا و اگر من به غایت
صفحه 49 از 67
این مطلب را درك کنم باید از شوق به پرواز درآیم. افسوس و صد افسوس که عمر و جوانیم را در مستی دوري از او میگذرانم و
به باد فنا میسپارم و میترسم روزي این نجوا ترنم لبانم شود که: از جوانی به پیري رسیدم یک نظر روي ماهت ندیدم بارها از خدا
خواستهام من را به این لحظه نرساند. در زمانه غیبت که نه تنها او بلکه تمام صفات خدا در پرده است و درهاي رحمت به تنگی
گشوده میشود من ماندهام و گذشتهاي تاریک و حالی خراب و آیندهاي امیدوار و توانی ناچیز و دلی پراضطراب که اگر روزي او
بیاید من کجا خواهم بود، در برابر او، در کنار او و یا بیتفاوت و نظارهگر ظهور او و یا زیر خروارها خاك. کاش میشد که بدانم.
ولی میدانم که او میداند و همین مرا اندکی آرام میکند. نَفَس آخر یا أیهّا العزیز مسّنا و أهلنا ال ّ ض فر وجئنا ببضاعۀ المزجۀ فأوف
لنا الکیل و تصدق علینا إنّ الله یجزي المتصدّقین. والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاتۀ ع مسیحا، مشهد مقدس
حوزههاي علمیه، شیعیان یمن را دریابید!
بخش بینالملل جمعی از علماي شیعۀ کشور یمن از جمله آیتالله سید بدرالدین طباطبایی الحوثی با ارسال نامهاي به آیتالله
العظمی سیستانی و علماي حوزة علمیه نجفاشرف، ضمن بیان گوشههایی از جنایات وحشیانۀ رژیم حاکم یمن علیه شیعیان مظلوم
و بیدفاع این کشور، از موضعگیري علماي عظام در قبال این فجایع هولناك تقدیر و تشکر کردند. در این نامه خطاب به آیتالله
از حضرت عالی به خاطر بیانیهاي که در آن مظلومیت ما را براي جهانیان آشکار کردید، تشکر و » : العظمی سیستانی آمده است
بیشک، اعلام جنگ وحشیانه و ظالمانۀ نظام نژادپرست یمن بر ضد مستضعفان شیعه تاکنون » : این نامه میافزاید .« قدردانی میکنیم
به گوش شما رسیده است؛ جنگی که در آن، براي کشتار برادرانتان از همۀ سلاحهاي ممنوعه بینالمللی استفاده میشود، و
اجساد سوخته و پیکرهاي متلاشی شدهاي که نظام یمن به » : نویسندگان این نامه تصریح کردهاند .« دودمان شیعیان را برباد میدهد
کشیدن آنها در خیابانها افتخار میکند، چیزي جز اثبات وحشیگريهاي پیروان مذهب زیدیه علیه علما، دانشجویان،
روزنامهنگاران، معلمان و شیعیان مظلوم نیست. تعداد بازداشت شدگان در سلولهاي زندانهاي رژیم از مرز هزاران تن گذشته و
زشتترین شیوههاي شکنجۀ روحی و جسمی علیه آنان اعمال میشود. آنها پس از تحمل این شکنجهها، مجبور میشوند براي عدم
این نامه .« تدریس در مساجد و مدارس، ترك خطبه خواندن و وعظ دینی و امر به معروف و نهی از منکر تعهد کتبی بدهند
این رژیم علاوه بر انهدام خانهها، مدارس و آواره کردن هزاران خانواده، با هدف قرار دادن اندیشۀ اهل بیت(ع) و » : میافزاید
ریشهکنی میراث آنان، به سوزاندن برخی کتابخانههاي خصوصی که داراي دستنوشتههاي منحصر به فردي از فرهنگ اسلامی
است، پرداخته است. این جنایت به آنجا رسیده که تمامی نسخههاي دو کتاب ارجمند نهجالبلاغه و صحیفۀ سجادیه کاملًا از بین
جمعیت علماي » رژیم یمن با اعمال فشار به برخی از فقهاي منتسب به دولت مانند » : در این نامه همچنین آمده است .« رفته است
ما خواهان اعزام » : نویسندگان این نامه تاکید کردهاند .« براي امضاي بیانیههاي سیاسی، جنایات خود را توجیه میکند « یمن
کمیتههاي حقیقت یاب براي کشف جنایتهاي جنگی و پاكسازي نژادي هستیم که رژیم خونخوار یمن از حدود یک سال پیش
علیه فرزندان شیعۀ شما اعمال میکند. ما خواهان وادار کردن این رژیم به احترام به حقوق بشر، دست کشیدن از قتل، تحقیر و
آوارهسازي مردم و همچنین تشکیل تیمهاي پزشکی براي معالجۀ مجروحان و تحویل اجساد شهدا به خانوادههایشان و ارائۀ لیست
در همین رابطه، .« اسامی تمامی زندانیان در بند رژیم هستیم؛ زیرا برخی اخبار، از قتل تعدادي از آنان در زندانها حکایت دارد
دکتر سیدعصام علی یحیی العماد، رئیس مجلس اعلاي اسلامی شیعیان یمن نیز در گفتوگو با ایلنا، از جزئیات قتلعام و نسلکشی
شیعیان در این کشور پرده برداشت. وي با بیان اینکه علماي یمن از سکوت جهانیان در قبال قتل عام شیعیان در این کشور در
تعجباند، تصریح کرد: نخبگان و علماي یمن، از کشورهایی مانند: جمهوري اسلامی ایران، انتظار دارد که در قبال کشتار و
قتلعام هزاران نفري شیعیان این کشور، واکنشی در خور، از خود نشان دهند. وي جمهوري اسلامی ایران را قلب تپندة جهان اسلام
صفحه 50 از 67
اگرچه حوزة نجف به تازگی با صدور بیانیهاي، جنایات » : و ملجأ مظلومان و کانون توجه شیعیان جهان ذکر کرد و اظهار داشت
حکومت یمن در حق شیعیان این کشور را محکوم کرده اما انتظاري که شیعیان مظلوم یمن از کشوري مانند: ایران دارند، نشان
این نویسنده و متفکر یمنی، .« دادن واکنشی در خور و متناسب با حجم و گسترة این جنایات وحشتناك و این نسلکشی فجیع است
ضمن انتقاد از سکوت مجامع جهانی و رسانههاي کشورهاي اسلامی در قبال نسلکشی شیعیان یمن، با اشاره به این که به رغم
گذشت یک سال از حملات وحشیانه حکومت یمن به مناطق شیعهنشین این کشور، متأسفانه حتی بسیاري از شیعیان جهان از این
حکومت بعثی یمن، از حضور نمایندگان و خبرنگاران رسانهها در استانهاي شمالی یمن » : حوادث بیاطلاعند، خاطر نشان کرد
با بیان اینکه یمن از جملۀ « سید عصام العماد » دکتر .« جلوگیري میکند تا این جنایت خاموش، در هیچ رسانهاي انعکاس نیابد
بسیاري از افسران فراري ارتش بعثی عراق، پس از ورود به » : کشورهایی است که شیعیان فراوانی در آن زندگی میکنند، فاش کرد
یمن، به عنوان مستشار نظامی ارتش این کشور، منصوب شده و فعالیت خود را از حدود دو سال پیش رسماً آغاز کردهاند که همین
به محض » : وي در توضیح این مطلب، گفت .« امر، یکی از عوامل تصمیم حکومت یمن به آغاز نسلکشی شیعیان این کشور شد
براي سکونت این افراد و خانوادههایشان یک شهرك در « علی عبدالله صالح » ورود این دسته از افسران عراقی به یمن، به دستور
رئیس مجلس اعلاي .« مرکز شهر ساخته شد و آنها با توجه به سوابق و تجارب نظامی، به مناصبی بالا در ارتش یمن گماشته شدند
این افسران پس از آغاز به کار در ارتش یمن به علی عبدالله صالح، توصیه کردند که اگر میخواهد » : اسلامی شیعیان یمن ادامه داد
به سرنوشت صدام دچار نشود باید همانطور که صدام کمر به کشتار شیعیان در عراق بست، وي نیز شیعیان این کشور و علماي
این مستشاران عراقی به رئیسجمهوري یمن توصیه کردند که هرچه » : دکتر عصام العماد اضافه کرد .« برجسته آنان را از بین ببرد
زودتر سیدحسین بدرالدین طباطبائی الحوثی را از سر راه بردارد وگرنه وي مانند شهید محمدباقر صدر و امام خمینی(ره) که
پس از افزایش این » : وي افزود .« پایههاي حکومتهاي حاکمان کشورشان را به لرزه درآوردند، براي او دردسر ساز خواهد شد
توصیهها و بازگشت علی عبدالله صالح از سفر به آمریکا بود که شاهد حملۀ وسیع گارد ویژة ریاست جمهوري و نظامیان یمنی به
این استاد .« وسیلۀ سلاحهاي سبک و سنگین، جنگنده بمبافکنها، توپها، تانکها و کاتیوشا به مناطق شمالی این کشور بودیم
نظامیان یمن که در حمله به مناطق » : دانشگاه سپس به تشریح جنایات حکومت بعثی یمن در یک سال اخیر پرداخت و گفت
شیعهنشین این کشور از به کارگیري هیچ سلاحی حتی بمبهاي شیمیایی ابا ندارند، پس از قتلعام شیعیان در روستاها و شهرهاي
پیکرهاي شهدا را بهطور کامل میسوزانند و سپس با بستن ،« آلشافعه » و « مران » ،« حیدان » ،« الرزامات » و مناطقی چون « صعده » استان
آنها به پشت خودرهاي نظامی و با هدف ارعاب مردم، این اجساد را در کوچه و خیابان میگردانند تا به قول خودشان مایۀ عبرت
یمن را بر آن « دارفور » روزنامهنگار سرشناس اهل تسنن هم عنوان « فهمی هویدي » دیگران شود و این نسلکشی به حدي رسیده که
اطلاق کرده است. وي در مورد به کارگیري بمبهاي شیمیایی بر ضد ساکنان مناطق شیعهنشین یمن، تصریح کرد: فرماندة حملات
شیمیایی در یمن شخصی به نام علی محسن الأحمر، برادر ناتنی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوري این کشور است که از قضا،
درست مانند علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، برادر ناتنی صدام، شهرها و استانهاي شیعهنشین را هدف حملات
شیمیایی قرار داد. دکتر عصام العماد سپس با ذکر تاریخچهاي از هجرت فرزندان امامان معصوم(ع) به طبرستان در ایران و برخی
مناطق شمالی یمن، گفت: کانون شدیدترین حملات نیروهاي حکومتی و گارد ریاست جمهوري یمن بوده و حتی در برخی مناطق
به قتل رسیدهاند. وي با بیان « سیّد بودن » سنینشین نیز علماي اهل تسنن که بعضاً داراي شجرهنامه و نسب سیادت بودهاند به جرم
اینکه حکومت یمن همچنین در اقدامی بیسابقه، هرگونه چاپ، ورود و توزیع کتابهاي شیعی را در این کشور قدغن کرده است،
ادامه داد: به دستور حکومت یمن، تمامی کتابهاي شیعیان از جمله کتابهاي شریفی چون نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه از
مساجد، کتابخانهها، مدارس و حوزههاي علمیه سراسر این کشور جمعآوري و نابود شده است. رئیس مجلس اعلاي اسلامی شیعیان
صفحه 51 از 67
نام « الحریه » یمن گفت: عناصر حکومتی یمن، چندي پیش کتابهاي مقدس جمعآوري شده را در میدان مرکزي شهر که میدان
دارد به صورت تلی درآورده و در برابر دیدگان مردم آتش زدند!! دکتر عصام العماد با بیان اینکه حکومت یمن، همچنین
برگزاري هرگونه مراسم مذهبی از جمله جشن میلاد پیامبر(ص)، عید غدیر و عزاداري محرم از سوي شیعیان را در یمن ممنوع
و « علی » کرده، افزود: به دستور حکومت بعثی یمن، تمامی نوشتهها، تابلوها و پلاکاردهایی که نام مقدس ائمه(ع) به ویژه نامهاي
ذکر شده بود نابود « غدیر » بر آن نقش بسته بود پاره شده و به آتش کشیده شد و همه کتابها و مجلاتی که در آن کلمۀ « حسین »
گردید. وي با اشاره به توهین روزنامههاي حکومتی یمن به علما و مراجع بزرگواري مانند حضرت امام خمینی و حضرت آیتالله
سیستانی گفت: رسانههاي دولتی حتی به این هم اکتفا نمیکنند بلکه مستقیماً بدترین فحشها را بر ضد اهل بیت(ع) و به ویژه امام
حسین(ع) چاپ و منتشر میکنند. این عالم یمنی تصریح کرد: علی عبدالله صالح از هرگونه برگزاري آیینهاي مذهبی و بهویژه
عزاداريهاي محرم ممانعت میکند و معتقد است که چون کوفیان امام حسین(ع) را کشتهاند هرکسی میخواهد عزاداري کند باید
به عراق برود و کسی حق ندارد در یمن مراسمی برگزاري کند! رئیس مجلس اعلاي اسلامی شیعیان یمن در ادامه این گفتوگو به
تشریح ویژگیهاي علمیآیتالله سید بدرالدین طباطبائی الحوثی پرداخت و با اشاره به دورة کامل تفسیر گرانسنگ قرآن که به قلم
وي به نگارش درآمده، گفت: ایشان که بزرگترین عالم دینی مدافع تشیع دوازده امامی در یمن به شمار میروند سه فرزند خود را
در راه دفاع از دین تقدیم کردهاند و سیدحسین الحوثی، سومین شهید آن عالم شهریور گذشته پس از 90 روز مقاومت در کوههاي
محاصره شدة استان صعده، به فیض شهادت نائل شد. وي با اشاره به ویژگیهاي روحی شهید سیدحسین الحوثی از جمله ایمان
قوي، علم سرشار، عرفان، تواضع، عطوفت و مهربانی، روشنبینی سیاسی و مردمداري وي، خاطرنشان کرد: سیدحسین الحوثی به
رغم تلبس به لباس روحانیت، در میان مردم با لباس محلی رفت و آمد میکرد و با اشتغال به شغل رانندگی تاکسی و دارو فروشی،
به کسب روزي حلال میپرداخت. دکتر عصام العماد ادامه داد: وي پس از نماز عشاء تا نماز شب، به تفسیر قرآن، تدریس احادیث
وارده از معصومین(ع) و فقه جعفري میپرداخت و در زمینۀ اخلاقی نیز متأثر از عرفان و اخلاق حضرت امام خمینی(ره) بود و به
کتاب اربعین حدیث ایشان بسیار علاقه داشت و آنرا تدریس میکرد. او توانست با ترویج فرهنگ نماز، ایثار، مردم دوستی و
حقطلبی و نیز ترویج سادهزیستی و کاهش هزینۀ ازدواج، در دل و جان مردم نفوذ کند. وي دربارة نحوة شهادت سیدحسین الحوثی
گفت: این عالم بزرگ، طبق عادت همیشگیاش، شبهاي جمعه به همراه حدود 70 تن از دوستان و شاگردانش به دامنۀ کوهها پناه
میبرد و با خواندن دعاي کمیل با خداي خویش راز و نیاز میکرد که در یکی از هفتهها نظامیان یمنی با محاصرة آنها که 90 روز
به طول انجامید، وي و 70 تن از یارانش را به شهادت رساندند. این استاد دانشگاه ادامه داد: حکومت بعثی یمن اجازه نداد آب و
غذا به آنها برسد و حتی وقتی همسر سید حسین الحوثی با بلندگو مقداري شیر براي کودکان خردسالش درخواست کرد با بمباران
هوایی این منطقه محاصره شده روبرو شد. و سرانجام سیدحسین الحوثی پس از خواندن نماز بر پیکر یارانش، بر اثر مجروحیت
شدید به شهادت رسید. دکتر عصام العماد در ادامه با اشاره به وضعیت خطیر کنونی آیتالله علامه سید بدرالدین طباطبایی الحوثی
پدر سید حسین الحوثی، تاکید کرد: ایشان نیز هماکنون در محاصرة ارتش یمن قرار دارند و طبق آخرین گزارشهاي دریافتی،
مجبور شدهاند با فروش لوازم شخصی خود، براي خانواده و حدود 100 تن از همراهانشان که در محاصره قرار گرفتهاند، غذا تهیه
کنند. وي افزود: حکومت یمن، دستور دستگیري یا قتل این مجتهد گرانقدر و مفسر قرآن را صادر کرده و روزنامههاي حکومتی
یمن نیز همگام با دولت این کشور به تحقیر و توهین به شخصیت ایشان میپردازند. رئیس مجلس اعلاي اسلامی شیعیان یمن در
پاسخ به این سؤال که آیا ادعاي حکومت یمن مبنی بر استناد سید حسین الحوثی به کتاب عصر ظهور براي ترویج تفکر و اثبات
یمانی موعود بودن خویش را تایید میکنید یا خیر. تاکید کرد: هیچ کس چنین ادعایی را از الحوثی نشنیده است. وي خاطرنشان
کرد: حکومت یمن، ابتدا براي جلوگیري از افزایش محبوبیت روزافزون الحوثی، مدعی شد که وي ادعاي نبوت کرده ولی این
صفحه 52 از 67
راهکار نتوانست مردم را فریب دهد؛ آنگاه گفتند که وي ادعاي امامت کرده اما این ترفند هم نگرفت؛ سپس تلاش کردند با
کمک رسانههاي دولتی اینگونه جا بیندازند که وي ادعاي یمانیت کرده ولی این هم نتوانست در علاقۀ شیعیان یمن به وي خللی
ایجاد کند. دکتر عصامالعماد ادامه داد: سفیر یمن در تهران، در دو سال اخیر حدود 20 سفر به شهر قم داشته که در این سفرها
تلاش کرد از برخی از مراجع تقلید فتوایی مبنی بر ضلالت سیدحسین الحوثی و ارتداد وي بگیرد اما مراجع عظام تقلید، از صدور
هرگونه فتوا یا بیانیهاي در این زمینه خودداري کردند زیرا خانوادة معزز الحوثی شناخته شدهتر از این هستند که کسی چنین
ادعاهایی را باور کند. وي به محتواي برخی روایات در مورد زمینهسازان ظهور امام مهدي(ع) پرداخت و گفت: در برخی از
احادیث معصومین(ع) آمده که شخصی که در آستانۀ ظهور امام مهدي(ع) از یمن قیام میکند و مردم را به سوي هدایت یافتهترین
مذاهب فرا میخواند حسن یا حسین نام دارد. حکومت یمن با استناد به این احادیث، ادعا کرده بود که سیدحسین الحوثی همان
یمانی موعود است زیرا نامش حسین و مذهبش شیعه دوازده امامی است درحالی که خود وي هیچ گاه چنین دعویی نکرده بود.
وي در پایان این گفتوگو با بیان اینکه جان هریک از شهروندان یمنی که لب به انتقاد از این حوادث بگشایند در معرض خطر
« الشوري » جدي قرار دارد، به حبس و شکنجۀ علما، مجتهدان و روزنامهنگارانی چون عبدالکریم الخیوانی سردبیر روزنامۀ یمنی
اشاره کرد و بار دیگر با هشدار در مورد نسلکشی شیعیان یمن، از سازمان کنفرانس اسلامی، مجامع جهانی، سازمانهاي غیردولتی
و فعالان عرصه حقوق بشر خواست تا حکومت این کشور را براي توقف این حملات و به رسمیت شناختن حق زندگی براي
شیعیان، تحت فشار قرار دهند و از آزادي عقیده و مذهب براساس عقلانیت، منطق، رواداري و مدارا حمایت کنند. پینوشت:
26/2/ ?برگرفته از افق حوزه، 84
میوة رسیدة باغ خدا
شیدا سادات آرامی از راه میرسی، خسته و پریشان، به در خانه که میرسی، میایستی، خشمت را فرومیخوري و وارد میشوي و
در نیمهباز خانه را پشت سرت میبندي. از دالان میگذري و میرسی به این اتاق که آفتاب تا وسط آن پهن شده و با نگاه
بارانیات، اتاق را چرخ میزنی و روبرو، پسر ابوطالب را میبینی که نگران، انتظارت را میکشیده. همینکه چشم در چشم یکدیگر
میدوزید، اشک امانت را میبفرد. چادرت را بهدست میگیري و آرام روبندت را برمیداري. صورتت خیس اشک است یا عرق
نمیدانم. آیا این خورشید مدینه است که گرمایش تو را بیطاقت کرده یا ساکنان مدینهاند که وجودت را دستخوش اینهمه اشک
و خشم و اندوه کردهاند ... . مینشینی. پدر پسر ابوطالب امّا هنوز ایستاده است و من حیا میکنم که با این همه افروختگی چهره
انتظار بوسیدن و نوازش داشته باشم، ولی تو مرا طلب میکنی، بوسهاي نثارم میکنی و من در آغوشت آرام میگیرم و دستان
مردانۀ پدر، روي شانهات مینشیند و زبانش به پرسش باز. چه خبر؟ چه شد؟ چقدر دیر آمدي؟ در مسجد چه خبر بود؟ خطبه
خواندي؟ آنها چه گفتند؟ و تو که هنوز چشمانت از آنهمه گریه، خیس اشک و صورتت چون گلبرگی پر از قطرات زلال شبنم
است و گلویت، بغضی نفسگیر را در خود تحمّل میکند. بند شکوه میگشایی. روبندت را کنار میگذاري و مرا روي پا مینشانی
و میگویی: اي پسر ابوطالب! مانند کودك در رحم مادر خود، خود را پیچیدهاي و گوشهنشین شده و مانند شخص متهم در کنج
خانه پنهان گشتهاي. تو آن کسی بودي که شاهپرهاي بازها را در هم میشکستی. اینک از پرهاي مرغهاي ناتوان، درمانده شدهاي.
این پسر ابوقحافه است که از روي ظلم، عطاي پدرم (فدك) و قوت فرزندانم را گرفته و با من آشکارا دشمنی میکند. و در سخن
گفتن، با کمال خشونت با من برخورد میکند. بهطوري که فرزندان قبیله از یاري من دست برداشتند و مهاجران مرا یاري نکردند و
همۀ جماعت سردر گریبان فروبردند و چشمها را به پایین انداخته و دیگر هیچکس از من دفاع نکرد و از ظلم آنها جلوگیري
ننمود... . پدر، هنوز ساکت است و نمیداند تو در مسجد چه خطبهاي خواندهاي و آنها چه گفتهاند... و چه کردهاند با تو که بعداز
صفحه 53 از 67
مسجد به کنار قبر رسول خدا(ص) رفتهاي و بغض و خشم و اندوهت، همگی از شدت غصّه، آب شده و چون قطرات داغ اشک
دائماً از چشمانت، روي گونهها سفر میخورد و پدر خوب میداند، وقتی تو او را در این گیر و دار حقکشیها و غصبها و
دشمنیهاي بعد از رحلت جدّمان، خانهنشین دیدهاي، اینهمه اندوهت را فزونی یافته، پس همچنان ساکت است تا حرفهایت را
تمام و کمال بزنی و تو ادامه میدهی ... . همانا خشمگین از خانه بیرون رفتم و اکنون پریشان و سرافکنده بازگشتم... و تو نیز
اینگونه پریشان نشستهاي. تو آن کسی هستی که گرگان عرب را شکار میکردي ولی اینک مگسها تو را از پاي درآوردهاند. نه
گویندگان را منع نمودي و نه باطلگرایان را بهجاي خود نشاندي. مکث میکنی و پدر، سر به زیر، کنارت نشسته و میاندیشد که
تو بیش از هر چیز، غم گوشهنشینی او را میخوري و او چه حرفی براي گفتن دارد وقتی تو او را کنج خانه میبینی و او، نگاه
معصومانۀ تو را. و من از روي پاهایت برمیخیزم و سراغ برادرانم و خواهرم میروم تا از دور صحبتهاي تو را دنبال کنم و پس از
این مکث کوتاه حرفی میزنی که کاش نمیزدي. سخنی بر زبان جاري میکنی که با قطرات اشکی که از چشمانت سرازیر است،
دست در دست هم، خنجري میشود فرودآمده بر قلب مجروح پدر. آنجا که مستأصل و دلشکسته، بیتابی میکنی و دلیلی
میگویی بر این باران شکوهها که بر سر پدر باریدن گرفته، بر پیشانیات چینی میافتد و با چشمانی اشکبار به چشمان به اشک
نشسته پدر، خیره میشوي و بغض آلود و نرم، سرکج میکنی و میگویی: (اي پسر ابوطالب)! طاقتم به سر آمده ... کاش پیش از
این حوادثف تلخ مرده بودم ... اکنون که به ساحت تو درشتی کردم و بیحرمتی نمودم، خداوند عذرخواه من است. خواه مرا یاري
کرده باشی و یا واگذاشته باشی اي واي بر من در هر روز، واي واي بر من در هر شب که پناه من رحلت کرد. بازویم از فراق او
ناتوان گشت. شکایتم را نزد پدرم میبرم و از خدا در دفع دشمن کمک میخواهم. ... خدایا! قدرت تو از همه بیشتر است و عذاب
و کیفر تو از همه شدیدتر... و رو بر میگردانی از چشمانی که بهتو مینگرد، سَرْخم میکنی و میگریی... آرام و بیصدا، ... و
پدر، نگاهش را روي صورتت متوقف میکند. آنقدر که از گریستن باز میمانی و رخ در رخش میاندازي، پس میگوید: ویل و
واي از براي تو مباد. بلکه بر دشمنانت باد. اي دختر برگزیدة خدا و یادگار نبوّت! برمن خشم نکن ... من در کار دین سستی نکردم
و آنچه برایم مقدور بود کوتاهی ننمودم. آنچه را که خداوند براي تو در آخرت مقّرر داشته بهتر است از آنچه که تو را از آن
بازداشتهاند، به فضلالهی امیدوار باش و مصائب و رنجها را در راه خدا به حساب بیاور. و تو آرام میشوي. چرا که اگر مردم، هم،
هرحرفی زده باشند، حق یا ناحق، بیش از هرکس، پدر، خوب میداند، اینهمه اندوه تو از غصب خلافت و آنهمه نگرانی از ضبط
فدك، بهخاطر خود آنها بوده تا خودت. چرا که فدك تا زمانیکه تحت اختیار تو بود، کارگرانی را در آن گماشته بودي تا بر آن
کار کنند و محصول آن همگی در راه کمک به فقیران، به مصرف میرسید. و خلافت پدر، را میخواستی چون امر حضرت
رسول(ص) بود و جدّمان از طرف خداوند، مأمور به آن توصیه، بود. ... ... و من اکنون کنار بسترت نشستهام و بهیاد میآورم
آنروز که در مقابل دلداري پدر، تنها گفتی: خدا مرا کافی است. و آنچه در مسجد گفته بودي را برایش بیان کردي و او مثل
همیشه، با حوصله، سخنانت را گوش میداد. ما نیز، آنجا که تعریف کردي و گفتی: وقتی وارد مسجد شدي، قبل از هر صحبتی،
چنان آهی از دل سوزانت، بیرون شد، که جمعیت را یکسره متأثر کرد و توصیه کردي تا مجلس از حالت عزایی که به خود گرفته
بود، خارج شود. پس خطبهاي را با حمد و ثناي الهی آغاز کردي و بر یکتایی و بیهمتایی و بر بزرگیاش و اینکه موجودات را
بدون سابقۀ مثال و شکل و نظیر ایجاد نموده؛ شهادت دادي. بر نبوّت جدمّان(ص)، و اینکه خداوند بزرگ، وي را برانگیخت تا
فرمانها و احکام او در میان بشر، روشن شده و انسانها از جهل و گمراهی به صراط مستقیم علم و معرفت و سعادت راهنمایی
شوند ... . و تو سخن راندي که او(ص) از زحمات و رنجهاي دنیا خلاص شد و در دریاي رحمت الهی غرق گردید و با فرشتگان
مقرّب، مجاور و مأنوس شد ... پس خطاب به مهاجران گفتی: شما بندگان خدا هستید. ... شما باید در مقام حفظ ودایع و حقایق
الهی و آئین اسلام نهایت کوشش و امانت داري را داشته باشید. متوجّه باشید که پیامبر خدا، امانت بسیار با عظمت و ارجمندي
صفحه 54 از 67
یعنی ... قرآن را در میان شما به یادگار گذاشت ... که اگر به دستورات آن عمل کنید به آخرین درجۀ سعادت و تکامل میرسید...
آنگونه تکاملی که مورد حسرت دیگران قرار میگیرید... . و آنگاه نکاتی را از قرآن براي آنان خواندي و آنها گوش میدادند و
تو تنها در معرض دید زنان بودي و میان تو و مردان پردهاي در مسجد زده شده بود. پس از آن رو به پدر ادامه دادي: اي مردم!
بدانید من فاطمه هستم و پدرم محمّد(ص)، ... و از من هرگز کلام بیجا و عمل بیربط، سر نمیزند... و شما قبلًا یک طعمه بیش
نبودید در زیر چنگال دیگران، هیچوقت، قدرت و اختیار نداشتید. زیر سلطۀ دشمن، آبهاي آلوده و غذاهاي پست میخوردید.
زبون و خوار بودید. و خداوند بهوسیلۀ پیامبرش شما را از این پستیها نجات داد... و پس از آن افراد عنود و کینهتوز عرب ساکت
ننشسته و آتش جنگها با مسلمین را شعلهور ساختند ولی در هر بار خداوند آن شعله را خاموش ساخت و پیامبر(ص)، برادر خود
علی بنابیطالب(ع) را براي مقابله با دشمن میفرستاد و علی(ع) میرفت و مأموریت خود را انجام میداد ... او بال و پر دشمن را
زیر پاي خودش گذاشت. و تو همچنان از رشادت و قدرت و شجاعت پدر، سخن میراندي و آنچه در مسجد براي همه گفته
بودي، اینجا بازگو میکنی. و من برخود میبالم برچنین پدري و چنین مادري. و تو آنگاه شنیدم که از بیوفایی مردم برخود آنها
انتقاد میکنی... . شیطان شما را گول خورده و مغرور یافت. در مسیر او افتادید و با مختصر اشارة او تند وعصبانی شدید. خود را
گم کردید. مهار شتري را که از شما نبود، گرفتید و از چشمۀ آبی که شما را در آن حقی نبود، نوشیدید. آنقدر صبر نکردید که
بحران و جوش این مصیبت پایین آید و خروش آن آرام بگیرد. و ما در مقابل تیزي کارهاي شما صبر و تحمّل میکنیم و در برابر
شماتتها و طعنههاي شما بردباري مینمائیم. و اینجا شروع کردي به استدلال در بارة فدك. قطعه زمینی که آنرا به ناحق و به بهانۀ
اینکه تو چون دختر پیامبر(ص) هستی، نباید از پدرت ارث ببري. ضبط کرده بودند... و تو گفتی: اي پسر ابوقحافه! آیا در قرآن
مجید است که تو از پدرت ارث میبري ولی من به عقیدة تو، نباید از پدرم ارث ببرم. آیا عمداً کتاب خدا را ترك کرده و احکام
و أولو الأرحام بعضهم أولی » .... 2« فهب لی من لدنک و لیّا یرثنی » ...1« و ورث سلیمان داود » ... آسمانی را پشت سرانداختی
4... و تو همچنان آیاتی دربارة ارث میخواندي و مردم گوش « یوصیکم الله فی أولادکم للذکر مثل حظّ الأنثیین » ...3« ببعض
میکردند. پس رو کردي به گروه انصار و گفتی: این چه ضعف و سستی است که دربارة من مرتکب میشوید که به دادخواهی
من جواب نمیدهید... آگاه باشید. گفتنیها را گفتم. با آنکه یقین دارم که ذلت و خواري، شما را فراگرفته و سودي ندارد. ولی
چه کنم که اندوه دل طغیان کرد و خشم بالا گرفت. سینهام تنگ شد. و آنچه را در دل داشتم. جهت اتمام حجت براي شما بیان
کردم... . و تو همچنان جمعیت حاضر در مسجد را پند و اندرز میدادي ... و چقدر خسته شدي و اینک که در بستر بیماري افتادي،
اندکی استراحت کن. شاید، بدن رنجور و خستهات قدري سبک شود. و شنیدم که گفتی، آنروز در مسجد، بعداز آن خطابۀ غرّا،
دل مردم نرم شد. آنقدر که نزدیک بود کینه و عداوتی که در دل داشتند، زایل شود. و تو به آنها گفتی: با ما دوستی کنید که ما
میوههاي رسیدة باغ خداوند بزرگ هستیم... ما داراي فیض و کرامت از خزائن غیب خدا هستیم... از روي انصاف به ما بنگرید و از
جور این دو نفر، به داد ما برسید که حرمت رسول خدا(ص) را تباه کرده و حق او را رعایت نکردند. وقتی سخنانت به اینجا رسید،
سکوت کردي و چیزي نگفتی. شاید میخواستی بغض خویش را فرو بخوري تا بتوانی، بقیۀ ماجرا را بیان کنی. پدر از تو آنچه در
ادامه گذشته بود را پرسید و تو در ادامه گفتی که ابوبکر در مقام پاسخ به تو بر بلنداي منبر رفته و خطبهاي ایراد کرده و گفته...
پدرت رسول خدا(ص) به مؤمنان مهربان و بزرگوار بود. نسبت به کافران، سخت و خشن. ... رسول خدا از نظر نسب پدر تو بود...
شما را جز افراد سعادتمند دوست ندارند و هیچکس جز تیره بخت با شما دشمنی نکند. و تو ... در گفتار خود راستگو و در عقل و
پیامبران طلا و نقره و زمین و مالی از خود به ارث » : معرفت، سرآمد دیگران میباشی و من از رسول خدا(ص)، شنیدم که فرمود
و من آنچه را که تو (فدك) مطالبه میکنی در راه تهیه وسایل و اسباب جنگ از اسلحه و ... به مصرف میرسانم. در «. نمیگذارند
این فکر من تنها نیستم. بلکه رأي همۀ مسلمین است... ولی آیا من میتوانم که با دستورات پدرت(ص)، مخالفت کنم. و تو بار
صفحه 55 از 67
دیگر شجاعانه فرمودي: سبحانالله. هرگز رسولخدا(ص) بر خلاف کتاب آسمانی (قرآن) سخن نمیگوید. بلکه پیرو قرآن است.
آیا شما به نیرنگ و حیلۀ خود اتفاق رأي ننمودهاید و براي آن بهانه میتراشید؟... این قرآن است که با صداي رسا، سخن روشن و
و با قرآن خواندن به آنها میفهمانی، هیچ موردي براي «... یرثنی ویرث من آل یعقوب و ورث سلیمان داود » : عادلانه میفرماید
تردید و اشتباه باقینمانده و پیروي از قرآن و اسلام آنها را بر این کار وا نداشته بلکه همه، هواهاي نفسانی است. قرآن میخوانی و
بَل سوّلت لکم أنفسکم أمراً فصبر جمیل والله المستعان علی ما تصفون 5...؛ بلکه هوسهاي نفسانی شما، این کار را » چه زیبا؛
و ابوبکر گفته بود: همانا گفتار ...« برایتان آراسته. من صبر جمیل میکنم و از خداوند در برابر آنچه شما میگویید، یاري میطلبم
خدا و رسولش صحیح است و تو ... راست میگویی ... من هرگز رأي و سخن تو را طرد نمیکنم ولی این جمعیت مسلمین در
حضور تو نشستهاند و در این جهت همه هم رأي هستیم. رأي من هماهنگ با رأي مردم است. در این وقت به پدر چشم دوختی.
نگاههاي اشکبارتان در هم گره خورد... او بر تو میگریست و تو بر او ... و تو امّا چه میتوانستی به آنها بگویی، وقتی سخنت را
نشنیده میگرفتند و هرچه کینه و دشمنی از پدر داشتند، میخواستند با این بهانههاي واهی، جبران کنند. و تو در مسجد، بهناچار
أفلا یتدبّرون القرآن أم علی قلوب أقفالها 6؛ آیا در قرآن تدبّر نمیکنید؟ یا اینکه قفل بر » روبه جمعیت باز هم قرآن خوانده بودي:
اي گروه مردم! تأمل بد کردید و اشارة ناپسند نمودید. راهنمایی زشت کردید... معاوضۀ بد نمودید. و در «... دلها زده شده است
این هنگام دانههاي عرق را که چون قطرات شبنم بر پیشانیات متولّد شده بودند، به کناري زدي و به پدر گفتی که گویا، سخنان
تو، خشم ابوبکر را برانگیخته بود چرا که بار دیگر مردم را مخاطب قرار داده بود. اي مردم! این چه وضعی است. شما چرا به هر
سخنی گوش فرا میدهید... آگاه باشید که اگر بخواهم میگویم و اگر بگویم، روشن سازم. ولی اکنون راه خاموشی در پیش
گرفتهام. و من اینک نشسته در کنار بستر بیماريات، هنوز غرق در این فکرم که چه جاي خاموشی بود براي ابوبکر... آیا بر بلنداي
منبر ایستاد تا بگوید؛ اگر بخواهم میگویم ولی اکنون نمیخواهم بگویم... و عجب از آن مردمی که هیچ نگفتند و ساکت
ماندند... و تو آنجا بود که خود را غریبتر از همیشه یافتی. از مسجد بیرون آمدي، در حالیکه پریشان و برافروخته بودي و راه قبر
رسول(ص) را پیش گرفتی، آنجا، خود را بر روي خاك انداختی، و آنقدر گریستی که خاك با اشک چشمانت نه که با خون
گلویت، آبیاري شد ... و چندي بعد، راه خانه را طی کردي چه طی کردنی، آمدي و اندوه قلبت را با پدر در میان گذاشتی و از
خانهنشینیاش زبان به شفکوه گشودي ... و اینک زمان میگذرد. امّا براي ما هر لحظه به سنگینی سالها، و پس از آن گستاخیها
که در مسجد در حق تو روا داشته شد و آن پاسخهایی که علیه صحبتهایت زده شد و بعد از آن حادثه تلخ در و دیوار که قلبم از
یادآورياش فشرده میشود. تو روز به روز ضعیفتر و رنگ پریدهتر میشوي. و من افسوس میخورم که کوچکتر از آنم که
بتوانم ادارة خانه و پرستاري تو را برعهده بگیرم... اینک تو استراحت کن. چشم برهم بگذار و آرام بگیر. و پدر را دریاب که او
بیش از هرکس به آرامش تو نیاز دارد. بگذار زمان بگذرد مادر. چرا که آیندگان از ماجراي تو، با خبر خواهند شد و بر ما چیزي
جز ذکر خیر و تسبیح و صلوات و بردیگران جز شماتت و لعن باقی نخوهد ماند. پینوشتها?: برگرفته از کتاب بیتالأحزان، شیخ
2. توبه قدرتت، جانشینی به ( 1. و سلیمان از داود ارث برد. (سورة نحل ( 16 )، آیۀ 16 عباس قمی. صص 187 تا 200 و 203 تا 205
3. و خویشاندان، نسبت به یکدیگر و در احکامی که ( من ببخش که وارث من و آل یعقوب باشد. (سورة مریم ( 19 )، آیۀ 5 و 6
4. خداوند به شما دربارة فرزندانتان سفارش میکند که براي پسر به اندازه ( خدا مقرّر داشته سزاوارترند. (سورة انفال ( 8)، آیۀ 75
. 6. سورة محمد(ص) ( 47 )، آیۀ 124 . 5. سورة یوسف ( 12 )، آیۀ 18 ( سهم دو دختر باشد. (سورة نساء ( 4)، آیۀ 12
نگاهی به نرم افزارهاي مهدویّت
سید ابوالفضل طباطبایی مهدویّت یا اعتقاد به منجی بشریت، مبتنی بر پایههاي محکمی است که برخاسته از براهین عقلی و نقلی
صفحه 56 از 67
میباشد و یکی از مهمترین اعتقادات اساسی مشترك میان ادیان سه گانۀ اسلام، یهودیت و مسیحیت بهشمار میآید. از اینرو،
تبیین عقاید حقۀ اسلامی و شناساندن جایگاه و منزلت امام منتظر(عج) و پژوهشهاي نوین و کاربردي در این زمینه، بسیار حائز
اهمیت میباشد و در فضاي بحرانخیز جهان کنونی، به کارگیري زبان و دانش روز در این مسیر نقش بسزایی دارد. با توجه به
توسعۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات، برماست که همگام با عصر حاضر به دفاع از کیان دینی خویش قیام نماییم و با استفاده از این
ابزارهاي کارآمد به احیاي فرهنگ مهدویت و انتظار برآییم. در این خصوص، کارهاي شایسته و در خور توجهی به انجام رسیده
امام » ،« انتظار » ،« المهدي » ،«( کتابخانۀ امام مهدي(عج » . که از آن جمله میتوان به تولید نرمافزارهایی خاص در این باره اشاره کرد
از مهمترین برنامههایی است که به عرضۀ مطالبی « جمکرانیه » و « یوسف » ،« صاحبالأمر » ،« نوید انتظار » ،« مهدویت » ،«( مهدي(عج
ارزشمند درباره امام عصر(عج) و ارائۀ پاسخهاي مناسب به شبهات و پرسشهاي موجود پرداخته و طریق تشنگان کوي انتظار را
هموار ساختهاند. در این نوشتار با مهمترین نرمافزارهاي مهدویت و قابلیتهاي اصلی آنها آشنا میشوید. بایستههاي نرمافزارهاي
مهدویّت اگرچه از تولید نرمافزارهاي مهدویت زمان زیادي نمیگذرد، امّا در مسیر رشد و ارتقاء، از سرعت فراوانی برخوردار بوده
است و تا به حال، پیشرفتهاي بسیاري در این زمینه به دست آمده است که خود طریق روشنی را فراروي ما متجلّی میسازد؛ ولی
بدیهی است که تا دستیابی به قلّه رفیع بایستهها، راهی بس طولانی در پیش داریم. از اینرو، در این بخش از نوشتار به بیان
کاستیها و بایستههاي نرمافزارهاي موجود در موضوع مهدویّت میپردازیم، و نکاتی چند را متذکر میشویم: 1. نرمافزارهاي
مهدویّت باید در دو بخش عمومی و تخصصی تولید و عرضه شود؛ یعنی گروهی از نرمافزارها براي استفادة عموم جامعه تولید
گردد که در احیاء فرهنگ عمومی مهدویّت و انتظار بسیار مؤثّر خواهد بود، و بخش دیگر از نرمافزارهاي مهدویّت به امور
تخصصّی و علمی در اینباره اختصاص یابد؛ به گونهاي که براي استفادة بهینه پژوهشگران و محقّقان مهیّا شده، پژوهشگر بتواند نیاز
خود را با استفاده از انواع منابع و خدمات پژوهشی مرتفع سازد. امّا متأسّفانه بیشتر نرمافزارهاي موجود در موضوع مهدویّت، به
بخش اوّل، یعنی احیاء فرهنگ عمومی اختصاص یافته است و نرمافزاري را نمیتوان یافت که پاسخگوي نیازهاي پژوهشی کاربر در
بخش تخصصّی باشد؛ زیرا بسیاري از آنها فاقد منابع و متون هستند و تنها به امور فرهنگی از قبیل دعا، توسّل و توجّه به آن حضرت
پرداختهاند، و آن دسته نیز که از برخی منابع برخوردارند، فقط به ارائه منابع دست دوم مبادرت نمودهاند که قابل استفاده و
بهرهجویی براي پژوهشگر نمیباشد. 2. جامعیّتبخشی به منابع اطّلاعاتی، اعمّ از متون کهن، جدید، نقلی، تحلیلی، اصلی و جانبی،
از دیگر بایستههاي این نوع برنامههاست؛ به گونهاي که پژوهشگر با ورود به نرمافزار مزبور هیچگونه نیازي به منبع دیگري نداشته
باشد و بتواند هر اطلاعاتی را که احتیاج دارد، از همان برنامه تهیّه نماید. امّا این نکته در هیچ یک از نرمافزارهاي موجود تأمین
نشده است. 3. صحّت اطّلاعات ارائه شده در نرمافزارها باید طوري باشد که زمینۀ اعتماد پژوهشگر را فراهم کند و از بیان مطالب
بیاساس پرهیز نماید. 4. ایجاد قابلیّتهاي کاربردي در نرمافزارهاي مهدویّت، نقش بسزایی در روند رو به رشد چنین برنامههایی
دارد، از جمله: قابلیّت جستجوي لفظی و موضوعی با سرعت بالا، امکان مشاهدة متن منابع، قابلیّت خروج از محیط پژوهش جهت
انجام جستجو، قابلیّت تعیین محدوده جستجو به صورت کلمه و عبارت، انتقال مطالب به یادداشت با هر کیفیّت و کمیّتی که مورد
نظر استفاده کننده باشد، امکان چاپ مطالب منتقل شده به یادداشت، امکان فیشبرداري و انتقال مطالب به نرمافزارهاي واژهپرداز
5. روزآمد کردن اطّلاعات نرمافزارهاي مهدویت با تولید نسخههاي جدید و عرضۀ منابع و آثار پژوهشی .« وفرد » و « زرنگار » مانند
نوین نیز کمک شایانی به مطلوبیت برنامه خواهد نمود. 6. بایستۀ دیگر، اینکه در این نرمافزارها باید بخشی را براي پاسخ به شبهات
،« طولانی شدن عمر » ،« چگونگی غیبت » ،« کمی سن در وقت رسیدن به امامت » : مطروحه دربارة موضوعات مختف مهدویّت از قبیل
در نظر گرفت و آنگاه پاسخهاي مناسب و مستدلی را به ،« کیفیت حکومت » و « چگونگی ظهور » ،« کیفیت برقراري ارتباط با مردم »
منظور تقویت اعتقاد نسل حاضر نسبت به مسئلۀ مهدویت تهیه و ارائه کرد. نرمافزارهاي مهدویت 1. کتابخانۀ امام مهدي(ع):
صفحه 57 از 67
تولید شده است، یکی از برنامههاي زیبا و چند منظوره درباره امام زمان(ع) به شمار « حدیثنما » نرمافزار مزبور که به همت شرکت
میآید و چنانکه از نام آن پیداست، بیشتر به معرفی کتابها و منابع مربوط به شخصیت آن حضرت پرداخته است. از کتب این
برنامه، 51 موضوع کلی در مورد امام زمان(ع) استخراج شده است که هرکدام از آنها داراي موضوعات ریزتري نیز میباشند. کاربر
میتواند با انتخاب موضوع دلخواه، متن مربوط به آن را همراه نام کتاب و نشانی مشاهده نماید و متن عربی آنرا نیز ملاحظه کند.
فهرست و متن 54 کتاب دربارة وجود مقدس امام زمان(عج) در این نرمافزار موجود است که 11 کتاب آن به 9 زبان از جمله:
انگلیسی، آلمانی و فرانسوي میباشد. این نرمافزار به صورت چندرسانهاي طراحی شده است. در بخش صدا، چندین دعا و زیارت،
مولوديهاي متنوع، مناجات با امام زمان(ع)، حکایت تشرّف برخی از بزرگان به محضر آن حضرت با صداي مرحوم کافی، عرضه
شده است و در بخش تصویر نیز تصاویر جلد برخی از کتب مربوط به آن حضرت، نماي نسخۀ خطّی کتاب چاپ نشده از مرحوم
دربارة مهدویت، و نیز فیلم برنامۀ مهدیۀ تهران در سال 1379 ش. با « اعترافات العباد » شیخ حرّ عاملی درباره امام زمان(ع)، تصویر
صداي مدّاحان معروف، قابل مشاهده میباشد. گفتنی است این نرمافزار به رغم تنوع در گزینهها و امکانات، از منابع اندکی
2: تولید و عرضۀ / برخوردار است که به تناسب نام آن؛ یعنی کتابخانه امام مهدي(ع) انتظار بیشتري از آن میرفت. 2. المهدي 1
با انگیزة معرّفی هرچه بیشتر اطّلاعات مربوط به امام زمان(ع) در قالب برنامۀ ،« طاووس رایانه » نرمافزار مزبور به همّت شرکت
2 آن در ماه شعبان سال 1419 ق در اختیار کاربران قرار گرفته و امکانات و اطلاعات / چندرسانهاي انجام گرفته و نسخه 1
گوناگونی را عرضه نموده است. مجموعهاي از مدایح، سرود، توسّل به حضرت و دعاهایی مانند: ندبه، عهد، روز جمعه، فرج،
زیارت آل یاسین با امکان صوت و نمایش تصویر متن دعا در این برنامه قابل دستیابی میباشد. این لوح فشرده، مجموعهاي از
کتابهاي داستانی مرتبط با حضرت، ویژة کودکان و نوجوانان را به صورت صوتی و تصویر عرضه داشته است و موضوعاتی مانند:
تولّد امام(ع)، حالات مادر آن امام، دوران زندگی امام، انتظار، معجزات امام، معرّفی کسانی که به محضر حضرت تشرّف یافتهاند،
چگونگی عمر طولانی امام، چگونگی پیروزي آن حضرت برقدرتهاي زمان خود، مشخّصات ظاهري امام و پرسشهایی در مورد
آن حضرت، از مطالب ارائه شده در این برنامه به شمار میروند. 3. انتظار (المهدي 2): این نرمافزار در واقع نسخۀ جدیدي از
میباشد که در سال 1380 « مهندسی ایمانتک » نرمافزار پیشین، و محصول نوینی از شرکت طاووس رایانه با صاحب امتیازي شرکت
مشهور گشته است. این لوح فشرده افزون بر امکانات و « انتظار » نامگذاري گردیده و به نام ،« المهدي 2 » ش. تولید شده و به نام
مشتمل بر معرفی گویاي 100 عنوان « انتظار » . 2)، امکانات عدیدة دیگري را نیز عرضه نموده است / منابع اطلاعاتی نسخه قبلی ( 1
کتاب دربارة حضرت مهدي(ع) در چهار سطح: کودك، نوجوان، جوان دبیرستانی و دانشگاهی میباشد، که امکان محدود نمودن
متن کتاب غیبت نعمانی که از جملۀ قدیمیترین متون ،« احادیث » کتب به سطح موردنیاز براي کاربر فراهم گردیده است. در قسمت
دربارة حضرت مهدي(ع) است، با ترجمه فارسی به نمایش درآمده است. ضمن اینکه فهرستی از نمایههاي استخراج شده از این
کتاب در معرض استفاده کاربر قرار دارد و به کمک قابلیت و جستجو، میتواند به پژوهش در این کتاب بپردازد. در بخش
12 حکایت دربارة زندگانی آن حضرت و تشرّف بزرگان به محضر ایشان عرضه گردیده که در قالب صوت و تصویر « حکایات »
اجرا میشود. از دیگر امکانات این برنامه، دسترسی به صوت و تصویر است که مجموعهاي از مدایح، سرودها، ادعیه، تواشیح و نیز
که به تلاش واحد سمعی بصري مدرسۀ « نوید انتظار » : تصاویر جذاب دربارة امام زمان(عج) را دربرگرفته است. 4. نوید انتظار
عقاید و کتابخانۀ تخصصی حضرت ولی عصر(ع)، وابسته به مرکز اطلاعرسانی و مباحث ادیان تولید شده است، به معرفی دهۀ
فرخندة مهدویه و اهداف برگزاري آن همراه با نمایش فیلم پرداخته است. این برنامه، همچنین مشتمل بر معرفی کتب انتشار یافته و
برخی از سخنرانیها در مورد حضرت مهدي(ع)، مدایح و سرودههایی دربارة آن حضرت، و نیز تصاویر گوناگون و متناسب با
محصول « عترت » مضمون احادیث و سخنان ائمه معصومین(ع) دربارة حضرت ولی عصر(ع) می باشد. 5. عترت 14 : دورة نرمافزار
صفحه 58 از 67
تلاش مؤسسۀ امام رضا(ع) است که هر شمارة آن به معرفی یکی از معصومان(ع) میپردازد و شمارة 14 آن اختصاص به امام
مهدي(ع) دارد که اطلاعات نسبتاً جامعی را دربارة آن حضرت ارائه نموده است. اطلاعات متنی و تصویري در خصوص تاریخچۀ
مسجد جمکران، مجموعهاي از داستانهاي مرتبط با آن حضرت با استفاده از تصاویر متحرّك و گویا، چندین مدیحه، معرفی
مجموعۀ بسیار مفیدي از کتابهاي مربوط به حضرت مهدي(ع)، زندگینامۀ امام(ع) به صورت گویا، و نیز ادعیه و زیارات مرتبط
با آن حضرت از جملۀ قابلیتهاي این لوح فشرده به شمار میرود. افزون براینها، فهرست لفظی مطالب براساس حروف الفبا به همراه
امکان جستجو، و همچنین نمایش صوتی تصویري 55 حدیث از احادیث و سخنان حضرت مهدي(ع) با ترجمه و نشانی منبع، از
با موضوع ،« پارسا » میباشد. 6. مرجع مهدویّت: این برنامه به همت پژوهشگران مؤسسۀ اطلاعرسانی « عترت 14 » اطلاعات دیگر
کتابشناسی امام زمان(ع) عرضه شده و مطالب و منابع فراوانی را در مورد شخصیت حضرت مهدي(ع) معرفی کرده است. در
صفحۀ اصلی این لوح فشرده با 4102 منبع در سه موضوع کلّی: امام مهدي (در دو بخش آثار وجودي و آخرالزمان)کودکان و
معارف مهدوي (در دو بخش اخلاق و ادبیات) آشنا میشویم. 51 موضوع جزیی نیز که زیرشاخههاي موضوعات کلّی به شمار
از دیگر بخشهاي این برنامه است که در آن به ترتیب حروف الفبا، « کتابسراي ناشران » . میآیند، در اختیار کاربر قرار گرفته است
ناشران متعدّدي که دربارة امام زمان(ع) آثاري را به چاپ رساندهاند، معرفی شدهاند که مجموعۀ این آثار بیش از 1700 عنوان
نیز 963 عنوان کتاب به ترتیب حروف الفبا، با نام و مشخصات شناسنامهاي و چکیدهاي از مطالب « شهر کتاب » میباشد. در بخش
میتواند به وسیلۀ یک کلمه، « جستجو » آن به همراه تصویر روي جلد عرضه شده است. نکتۀ دیگر اینکه کاربر با استفاده از امکان
چند کلمه و یا ترکیبی از کلمات، به انجام جستجوي لفظی در برنامه مبادرت ورزد. 7. نرمافزار یوسف(ع): نرمافزار مزبور که با
عنوان یادمان یوسف زهرا، حضرت مهدي، تولید شده، محتوا و امکانات خود را در طی بخشهاي مختلف عرضه داشته است. در
اطلاعاتی دربارة موضوعاتی مانند: تولد، زندگی و شخصیت امام مهدي(ع) در دسترس میباشد و «( آشنایی با امام عصر(ع » قسمت
تصاویري زیبا در سه موضوع غیبت، عصر طلایی ظهور و ویژگیهاي حضرت مهدي را مشاهده میکنید. « نمایشگاه » در بخش
« قفسه باز » که مهمترین بخش برنامه به شمار میآید، در چند قسمت به ارائۀ خدمات کتابخانهاي پرداخته است؛ در بخش « کتابخانه »
منابع کتابخانه در قالب قفسه باز با نمایی جذاب عرضه شده است. پس از انتخاب عنوان موردنظر، قفسه کتاب گشوده و کاربر
میتواند تصویر روي جلد، مشخصات شناسنامهاي و توضیح مختصري دربارة مطالب آن کتاب را مشاهده نماید. اما در بخش
فهرستی از موضوعات کلی و جزئی موجود در منابع کتابخانه ارائه شده است. معرفی برخی از شخصیتهاي « فهرست موضوعی »
علمی دینی مانند: مرحوم شیخ صدوق، علامه مجلسی و بحرانی در قسمت کتابخانه گنجانده شده است. یکی دیگر از ویژگیهاي
است که به وسیله آن، نشانی یکی از پایگاههاي اطلاعرسانی در برابر کاربر قرار میگیرد و او « سفارش کتاب » این نرمافزار، قابلیت
میتواند فهرست کتابهاي درخواستی خود را به نشانی مذکور بفرستد تا کتابها برایش ارسال شود. همچنین در بخش کتابخانه،
kindfather.com و « جمکران » ،« منجی » چند پایگاه اطلاعرسانی اسلامی مربوط به امام مهدي(ع) مانند: پایگاه اطلاعرسانی
جهت استفادة پژوهشگران و کاربران علاقهمند معرفی گردیده است. ادعیه، سرود، دکلمه، داستانهاي صوتی و تصویري، و نیز
مطالبی دربارة شباهتهاي امام مهدي(عج) با حضرت یوسف(ع) و ویژگیهاي آن حضرت، از جمله قسمتهاي دلنشین و مفید این
تولید و عرضه شده است، شامل متن بیش از 70 « حدیثنما » برنامه میباشد. 8. صاحبالامر(ع): این لوح فشرده که به همّت مؤسسۀ
« فهرست » جلد کتاب فارسی از نویسندگان معاصر دربارة حضرت مهدي(عج) به همراه فهرست آنها میباشد. کاربر از طریق امکان
میتواند به مطلب موردنظر خود در کتاب انتخابی دست یابد و از قابلیت چاپ و جستجو نیز بهرهمند گردد. در این برنامه همچنین
. تعدادي سخنرانی دربارة مهدویت و چندین مدیحه و توسل از مداحان معروف، در معرض استفاده کاربران قرار گرفته است. 9
جمکرانیه: نرمافزار چند رسانهاي مورد نظر از سوي امور فرهنگی مسجد مقدس جمکران با هدف ترویج فرهنگ مهدویت، انتظار و
صفحه 59 از 67
آشنایی با آن مسجد مقدس تهیه شده است که بهطور کلی، شامل صوت و تصویر در قالب دعا، سخنرانی، مداحی، مناجات با
حضرت، تصاویر فراوان و زیبا از مسجد جمکران، معرفی حضرت مهدي(عج) به صورت گذرا و بیان مطالبی دربارة موضوعاتی
میباشد. « ظهور » و « غیبت » : چون
نامهاي از یک موعودي...